Apvalinimas..

pagal | 2017 12 spalio

Apie šį grafiką sužinojau klausydamas Nobelio premijos laureato prof. R.Shiller’io paskaitos (youtube nuoroda).

Taigi, kas čia pavaizduota. Ogi „weird sh** people do”. X ašyje nurodyta tikimybė – nuo 0 iki 1 (arba 0 -100proc.), o Y- ašyje, žmogaus vertinimas – suvokiama įtaka.
Tokiu atveju, jei asmuo suvokia tikimybę kaip mažą – tarkim 10 proc. jis ją „nunulina”, t.y. prilygina nulinei. Pavyzdžiui, jei žmogus yra įsitikinęs, kad skrydis lėktuvu yra 10 proc tikimybė, kad nukris. Tai žmogaus protas tokią tikimybę prilygina nuliui.

Atvirkštinis efektas yra, kai žmogus galvoja, jog tikimybė įvykiui yra 80-90 proc. tokiu atveju įsitikinimas išauga iki 100 proc. arba 1.

Žinoma, tokiam vertinimui didelę įtaką turi informaciniai šaltiniai, suformuota nuomonė, racionalūs ir neracionalūs sprendimai ar vertinimai.

Pavyzdžiui, per žinias pateikiama informacija, kad 10 proc. avarijų priežasčių yra mobilaus telefono naudojimas vairuojant. Tai gali būti asmeniškai suvokiama, kaip nulinė tikimybė, kad „man taip nutiks”.

Toliau pateiktas grafikas rodo, jog tikimybės vertinimo kreivė išlieka, tačiau žalioji rodo, jog žmonės susidūrę su situacija, ir galintys tai palyginti su patirtimi ar išmokimu per praktiką, vertiną kiek lanksčiau, nors eksremumo taškuose vertinimai visgi yra radiklizuojami vienos ar kitos pusės atžvilgiu.

Taigi, vairavimo ir naudojimo telefonu atveju, vertinimas, kad naudojant telefoną padarysi eismo įvykį pasikeičia, tačiau išlieka maža tikimybė, kad elgesys nuo to keistųsi.

Tai vienok tik reiškia, kad racionalaus vertinimo ekstremumo taškuose nėra. Tiesiog mažos, ar didelės tikimybės atveju, žmogaus psichika yra linkusi tikimybę įvykio, ir jam priskiriamos įtakos vertęs sureikšminti/sumenkinti.

Kaip R.Shilleris pateikia, tai yra gan nemaža galimybė produktams. Pavyzdžiui oro uosto laukiamajame pastatyti „vending machine” (terminalą)  kelionės draudimui įsigyti, būtent tam skrydžiui. Taigi skaičiuojant, kad į lektuvą telpa 100 žmonių, galimai kokie 2-3 proc. žmogių gali turėti „nelaimės nuojautą”, todėl būtų nuperkami bent 2-3 draudimo polisai, kurių premium suma gali viršyti kelionės bilieto kainą.

 

Pataisykite mane, jei klystu!

Dalintis:

Parašykite komentarą